I. TÉMA CVIČENÍ
Likvidace následků dopravní nehody zájezdového autobusu s 30 cestujícími po srážce s osobním automobilem s řidičem, hasební práce, záchrana, vyproštění a šetření osob včetně (simulovaného) transportu zraněných do nemocnice, jímání ropných produktů po dopravní nehodě.
II. CÍL CVIČENÍ
- Ověřit součinnost složek IZS při společném zásahu v souvislosti s dopravní nehodou zájezdového autobusu a osobního automobilu
- Na úrovni operačního řízení procvičit a ověřit:
- činnost krajského operačního a informačního střediska IZS, včetně činnosti linky tísňového volání 112,
- činnost operačních středisek a dispečinků zapojených složek IZS a zainteresovaných orgánů a institucí,
- funkčnost interních předpisů složek a části traumatologického plánu pro případ hromadného neštěstí,
- komunikaci složek IZS a dalších orgánů, které se aktivně podílejí na řešení tohoto typu mimořádné události zajišťováním záchranných a likvidačních prací,
- funkčnost zpracovaných poplachových plánů IZS na úrovni kraje,
- Na úrovni taktického řízení procvičit:
- činnost velitele zásahu při taktickém řízení zásahu a jeho součinnost s vedením zasahujících složek IZ, a ostatními subjekty podílejícími se na řešení mimořádné události,
- činnost velitele zásahu při organizaci členění místa zásahu při mimořádné události,
- činnost štábu velitele zásahu
- Procvičit činnost skupin pro sdělování informací médiím a informování veřejnosti.
III. MÍSTO PROVEDENÍ CVIČENÍ
Silnice E55 na obchvatu města Veselí nad Lužnicí, zatáčka u firmy Propesko, 87.-88. km silnice E55
IV. VÝCHOZÍ SITUACE A NÁMĚT CVIČENÍ
Na silničním obchvatu města Veselí nad Lužnicí silnice E55 ve směru z Českých Budějovic do Prahy došlo v dopoledních hodinách k dopravní nehodě zájezdového autobusu obsazeného počtem 30 cestujících.
Příčinou nehody je nedání přednosti v jízdě. Řidič osobního vozidla (ve vozidle je jen řidič) vyjíždějící na silnici E 55 s vedlejší silnice nedá přednost projíždějícímu autobusu. Dojde ke srážce osobního automobilu a autobusu. Po nárazu sjede autobus do příkupu, kde se převalí na pravý bok ve směru jízdy. Osobní automobil, který po nehodě začne hořet, zůstane mimo silnici v prostoru křižovatky.
Na linky tísňového volání 155 (ZZS) a 158 (Policie ČR) je mobilními telefony cestujících autobusu oznámena dopravní nehoda autobusu, volající jsou v šoku, podávají informace bez bližších, zejména místopisných, údajů. Další volající, kterým je náhodně projíždějící řidič oznámí nehodu ve stejném čase na linku 112. Druhým volajícím je německy mluvící cizinec.
Krajské operační a informační středisko (dále jen „KOPIS“) HZS Jihočeského kraje provede vyrozumění základních složek IZS, dále nasazení sil a prostředků dle poplachového plánu IZS. O mimořádné události je informován řídící důstojník HZS Jihočeského kraje a ředitel HZS Jihočeského kraje.
V troskách autobusu se nachází 15 těžce a středně zraněných a mrtvých cestujících, 15 těžce a středně zraněných a mrtvých cestujících vně autobusu. Řidič osobního automobilu utrpí popáleniny a nachází se mimo vozidlo. Podle svědků dva z cestujících pod tlakem událostí utekli s možným zraněním z místa nehody.
V. ZÚČASTNĚNÉ SLOŽKY IZS, OSTATNÍ SUBJEKTY
- Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje,
- KOPIS HZS Jihočeského kraje
- OPIS HZS Jčk ÚO Tábor
- ÚO Tábor - PS Tábor, PS Soběslav
- ÚO České Budějovice – PS České Budějovice
- další jednotky PO dle požárního poplachového plánu kraje pro III. stupeň poplachu
- Policie České Republiky,
- ZZS Jihočeského kraje,
- Comett Tábor s.r.o.